“A fejlődéshez az embernek újra kell alkotnia önmagát,és nem alkothatja újra önmagát szenvedés nélkül. Mert ő a márvány és a szobrász egyaránt.” Alexis Carrel

 

Önfejlesztés

Az önfejlesztés – mint minden tudatos változtatás – csak konkrét célok felé haladva, vagy adott célok megvalósítása érdekében történhet. A helyes és aktuális önfejlesztési célok kitűzésében segítenek a fejezetben bemutatott kérdések.

Azoknak a kérdéseknek a színvonala, amelyeket magunknak teszünk fel, az életünk minőségét és az önfejlődésünk célját és irányát határozzák meg. A jó kérdés inspirál, megmozgat, kihozza belőled a legjobbat.

Tedd fel őket magadnak rendszeresen. Az életed irányát határozzák meg ezek az egyszerű kérdések.

Gyorsabb és hatékonyabb a célkitűzés megvalósítása, ha a számodra valamilyen okból bonyolultabb kérdésekre együtt próbáljuk megkeresni a válaszaidat.


A nyolc alapkérdés

Önmagunk, személyiségünk fejlesztéséhez nagyon jól használható segédeszköz, ha rendszeresen feltesszük magunknak az alábbi alapkérdéseket, és megpróbálunk valóban őszintén és alaposan átgondolva felelni rájuk. A válaszok nagyban segíthetik az aktuálisan szükséges önfejlesztési irányaink kijelölését.


1. Melyek a fő értékek az életedben?

Bármit elérhetsz. A fő probléma legtöbbünknél az, hogy nem tudjuk világosan mi valóban fontos az életükben. Lehet, hogy olyan célokat kergetünk, amelyek nem is igazán fontosak számunkra.

Figyeljünk a nagyságrendekre. (Néhány léptékhelyes példa: Függetlenség, Család, Lelki béke, Egyensúly, Barátság, Hivatás, Extrém élmények stb.)

Melyek a Nagybetűs értékek a TE számodra?


2. Mit akarok az élettől? Hogyan néznek ki a mindennapjaim 5 év múlva?

Ha csak homályos elképzelésed van arról, hogy mit akarsz elérni az életedben és az életeddel a belátható jövőben – akkor most állj meg, és ne lépj tovább addig, amíg meg nem fogalmaztál a magad számára valami megfogható célt. Készíts listát azokról a helyzetekről, állapotokról és eredményekről, amelyeket jelenleg szeretnél az életedbe. Lehetnek ezek álmodozások is.

Segítségül meg is fordíthatod a kiinduló gondolatot és azt nézd meg először, mi az, amit semmiképpen sem szeretnél az életedbe. Ennek a listának az ellenkezője már segíthet az ideális állapot megfogalmazásában. 

Ezután hallgass bele a „jövőd zenéjébe”! Milyen életet szeretnél 5 év múlva élni? Ha a jelenlegi és a jövőbeni kívánságlistádat összeveted, láthatod mennyire van összhangban a kettő!

Ha komoly az eltérés, meg kell határoznod, hogyan tudsz a kívánt állapothoz minél jobban közelíteni. Gondold végig, hogy érdemes-e ezt az életedet tovább így élned – vagy hasznosabb ha hozzányúlsz az életedhez, és változtatsz. Gyökeresen, és most!


Ennek végiggondolásában is lehetek a partnered.

 


3. Mitől tartok legjobban? Hogyan lehetne ezt az érzést lelkesedéssel és szeretettel kiváltanom?

Úgy tartják, hogy a félelem és aggódás akkor hatalmasodik el rajtunk, amikor eltávolodunk a belső erőforrásainktól, a lényegi önmagunktól. A szorongás pedig akadályozza, hogy  jó dolgokba kezdj, és kiteljesítsd önmagad. Ezért kérdezd meg magadtól, hogy

  • el tudod e képzelni, hogy elengeded, hagyod magadtól eltávolodni a szorongató érzést,
  • el tudod e képzelni, hogy felhagyj az ellene való küzdelemmel,
  • milyen jó dologgal, érzéssel lehetne szerinted a szorongást kiváltani?
  • Mire – például mennyi szeretetre – lenne ehhez szükséged?

4. Mit tudok ma azért tenni, hogy közelebb kerüljek azokhoz a dolgokhoz, amelyeket szeretnék az életemben?

Ha már tudod, hogy mik a számodra fontos dolgok és mit szeretnél ebben az életben, akkor gondold végig, mit tudsz tenni, ami ebbe az irányba indít el és közelebb visz a célodhoz. Ne szánakozz magadon és ne panaszkodj! Kevés idődben a valóban értékes dolgokra figyelj és arra, hogy ezek, hogyan visznek közelebb a céljaidhoz.


5. Mi a jó most? Mi jó sülhet ki ebből a helyzetből?

Próbáld ki az „átkeretezés“ technikáját, és életed nagy kihívásait jelentő eseményeinél, tedd fel magadnak kérdést, hogy milyen öt előnyöm származik nekem ebből, és érezd meg, ahogyan a figyelmed a rosszból a megoldás felé mozdul. Bármilyen meglepő: minden probléma tényleg legalább öt előnyhöz is juttathat.


6. Ha itt most a szeretet szót kapna, akkor annak milyen hatása lenne?

Mindnyájunknak megvannak azok a bizonyos gombjai, amire ha illetéktelen vagy éppen hozzánk nagyon is közelálló személyek rátapintanak, akkor robbanunk. Tanítani könnyű, hogy akcióra, ne reakcióval, hanem válasszal reagáljunk, de betartani annál nehezebb, ha valaki nagyon belelép a lelkünkbe. Szerencsére alakítható a viselkedésünk.

Amit magadból kiadsz (kisugárzol) azt is kapod vissza! Ha valaki bánt, utálatoskodik, felcsattan, üvöltözik veled, siránkozik neked, kritizál, földbe próbál döngölni, akkor a te feladatod, hogy az ellensúlyról gondoskodj. Kérdezd meg magadtól: „Ha itt most a szeretet kapna szót, akkor hogyan hangzana a válasz?”


7. Mik azok a dolgok, amelyekért hálás lehetek most?

A hála a kiegyensúlyozott és boldog élet mindent nyitó kulcsa. Gyakorold, hogy megfigyeled a környezeted és magad, és felsorolod, hogy mi mindenért, lehetsz hálás. Ne hagyj ki semmit. A legkisebb és a legnagyobb dolog is számít. Mindet vedd számba.

A sorsnak is lehet hálásnak lenni. Miért ne kezdhetnéd el ma a köszönetadást életed jól sikerült dolgaiért, és a hálát a benned meglévő erősségekért?

Szóval? Mi volt jó a mai napban, miért mondhatsz hálát?


8. Kinek lehetek segítségére ma? Mit tudok adni?

Életünk egyik értelme, hogy valamit létrehozzunk és ezzel hozzájáruljunk a nagy egész alakításához, jobbá tételéhez. Ez a kultúránkban nem könnyű, a korszerű világkép nagyon erősen tartalmazza,  „élj az élvezeteknek“, „gyarapodj“, „valósítsd meg önmagad“ stb. értékrendet. Mégis érdemes megtapasztalni, hogy tudunk másokért tenni, másoknak segíteni. És – főleg – megtapasztalni, hogy ez jó érzés!

A mindennapokban elég egy jó tanács, egy ajánlás, egy barátságos pillantás, egy udvarias gesztus, egy kedves észrevétel, amit könnyű szívvel adhatunk embertársainknak. Amit magadból adsz – azt kapod vissza!