A stressz az élet sava borsa
Neumann János

 

Hogyan bánjunk a stresszel?


Rohansz, idegeskedsz, aggódsz, szorongsz, gyakran nincs időd örülni sem? Csupa stressz az életed? Az élet mindennapi problémái, nehézségei általában nem nagy dolgok. Az apró bosszúságok, problémák sokasága okozza a stressz szinted lassú, folyamatos emelkedését. Ha megengeded.

Azt hiszed, hogy a stressz kívülről jön, rajtad kívül áll, és nem áll módodban befolyásolni? Szerencsére ez tévedés. A legfontosabb nem az, hogy mi történik Veled, hanem az, hogy mi történik Benned.

A döntő ugyanis nem maga a stressz, hanem az, hogy valaki hogyan birkózik meg vele.


Mikor érdemes hozzám fordulni
  • Ha úgy érzed, túlzottan elborít a stressz.
  • Ha nem tudsz megküzdeni vele.
  • Ha megterheli párkapcsolatodat, családi életedet.
  • Ha úgy érzed, hogy lassan már kiégéshez vezet.
Miben tudok segíteni?
  • Megnézzük, mi okoz stresszt Neked.
    • Vannak-e „gombjaid”, amelyek megnyomásával ki lehet hozni a sodrodból?
    • Hajlamos vagy-e aggodalmaskodásra?
    • Szoktál-e bolhából elefántot csinálni?
  • Megrajzoljuk egyéni stressz-térképedet.
  • Javítjuk a stresszel való megküzdő képességedet.
  • Új, hatékony stresszoldó, stresszkezelő készségeket tanulhatsz.

Ne stresszelj, keress bátran!


Amit a stresszről tudni érdemes

A stressz jelensége egyre erőteljesebben van jelen a köztudatban, a médiában. És meg kell hagyni, hogy meglehetősen rossz sajtója, rossz „PR”-ja van. Az utóbbi években szinte közhellyé vált a stressz káros, megbetegítő hatása. Ami nemcsak igazságtalan, hanem félrevezető is.

Tegyük fel a kérdést: vajon egyértelműen ártalmas-e a stressz? Biztos, hogy megbetegít? Ha így lenne, minden bizonnyal kihalt volna már az emberiség. Hiszen stresszmentes élet nincs, sőt, a stressz hiánya – maga a halál.

A stressz mindennapi életünk része, alkotó energiáink forrása, mely cselekvésre sarkall, segíti küzdelmeinket. A stressz – kihívás, késztetés. Segít, hogy reggelente frissen, elevenen ébredjünk, hogy napközben lelkesek, pozitívak, kreatívak legyünk. Segít versenyt futni, előadást tartani, még szerelmeskedni is. A stressz sarkall, hogy meneküljünk a tűz vagy az árvíz elől, vagy elkészüljünk munkánkkal a kitűzött határidőre.

stresszkezelés Szilágyi Zoltán lifecoachA túlzott, mindent elborító, kontrollálhatatlan stressz azonban felmorzsolja energiáinkat, kiégést (burn out) okoz, tönkreteszi kapcsolatainkat, karrierünket, aláássa önbizalmunkat, végül – de nem utolsó sorban – súlyosan romboló hatással van egészségünkre.

A stressz elől soha nem futhatunk el, viszont megtanulhatunk bánni vele, uralkodni felette. Ezzel szolgálatunkba állíthatjuk ezt a potenciálisan életveszélyes erőt, mely képes tönkretenni kapcsolatainkat, karrierünket, sőt egészségünket is. Ha viszont helyesen bánunk vele, segít elérni céljainkat, fokozni hatékonyságunkat, növelni önbizalmunkat, boldogabbá, teljesebbé tenni életünket.



Fontosabb alapfogalmak

 Stresszorok: olyan események amelyek megítélésünk szerint megterhelők, veszélyeztetik pszichikai és/vagy fizikai jóllétünket.
 Stressz(válasz): az ilyen eseményekre adott reakciók összessége.
A stressz lényege az alkalmazkodás: annál erősebb stresszről van szó, minél nagyobb mértékű alkalmazkodást kíván a szervezettől. (Selye János)
Eustressz: „jó” stressz, kihívás, késztetés
Az önbeteljesítés stressze, építően hat a személyre. Olyan helyzetek, melyek képességei alkalmazására késztetik az egyént, illetve arra, hogy új képességeket szerezzen
 Distressz: „rossz” stressz
Hosszabb távon testi-lelki károsodáshoz, kiégéshez vezet. Akkor lép fel, ha a stresszorral való megküzdés során nincs lehetőség a meglévő képességek felhasználására, vagy újak szerzésére.


Stresszreakció: A stressz leggyakoribb fizikai és pszichikai tünetei

  • Szorongás
  • Fejfájás
  • Alvászavar
  • Pánikzavar
  • Harag és agresszió
  • Teljesítménykárosodás
  • Fásultság, depresszió, betegség, kiégés

Stressz és betegség

  • Alarm- vagy riadóbetegségek (magas vérnyomás, infarktus)
  • Emésztőszervi betegségek (fekély, IBS)
  • Mozgásszervi panaszok (gerincpanaszok, hátfájás)
  • Immunzavarok (a megfázástól a rákig)

A stresszel való megküzdés folyamata

Elsődleges értékelés – Mit jelent a helyzet, mekkora a jelentősége. 

Másodlagos értékelés –  Mi a teendő? Az erőforrások számbavétele.

Döntés – A megküzdési stratégia megválasztása

Sztresszoldás –  Hogyan szakítsuk meg a stressz ördögi körét.

Megküzdés – Cselekvés a helyzet megoldása érdekében.

Újraértékelés – A megküzdés a várt eredményre vezetett-e? Ha nem, akkor új megküzdési próbálkozás következik.


A megküzdés fő stratégiái

Problémafókuszú megküzdés

A viselkedés célja a fenyegetettség elhárítása azáltal, hogy az egyén a helyzetet  megoldja, a környezetet megváltoztatja.

 

Érzelemfókuszú megküzdés

A személy erőfeszítései arra irányulnak, hogy a fenyegetettség keltette negatív érzelmi állapotot megszüntesse.