Az öregedés nemcsak folyamat, hanem feladat is, amire idejekorán fel kell készülni.

 

Idős korod minősége attól függ

  • Mit érzel az élet iránt: Lelkesedést vagy apátiát?
  • Ha nehézségeid vannak a lelkierő és/vagy beletörődés jellemez?
  • Elértél már mindent, amit akartál? Vagy vannak még céljaid? Vagy beletörődtél abba, hogy már úgyem éred el őket?
  • Milyen az önképed? Milyennek látod Magad a fizikai-, pszichológiai- és szociális szempontból?
  • Milyen kedélyállapotod? Tudsz örülni, lelkesedni? Vagy inkább csak panaszkodsz? Hiszen az élet olyan nehéz!

Az időskori életminőséged, jólléted kulcsa az egészség, a testi, lelki és szellemi aktivitás.
Egészségünk, tudásunk, aktivitásunk megőrzésébe és fejlesztésébe be kell fektetni! Időt, pénzt, energiát! 

A sikeres, aktív időskor az élet produktív szakasza!  Rajtad múlik!
Készüljünk rá együtt, dolgozzunk rajta!


Mennyi idős vagy?

Ugye könnyen válaszoltál? Pedig talán nem is olyan egyszerű. A korod nem azonos az éveid számával. Többféle életkorunk van:

  • Kronológiai (az éveid száma)
  • Biológiai (a szervezeted egészségi állapota)
  • Pszichológiai (milyen idősnek érzed magad)
  • Szociológiai (a társadalom milyen idősnek tart)

Öreg vagy már, vagy még csak öregszel? Lehet, hogy még azt sem?

A WHO korbeosztása alapján 60 éves korig középkorúnak számítasz, ha még nem múltál el 75, akkor még csak öregszel, és csak 75 felett számítasz öregnek, aggastyánnak pedig 90 felett. De ez is csak a kronológiai életkorod.

Az anyakönyveden nem változtathatsz, de az életmódodon igen, és az befolyásolja egészségedet – és ezzel biológiai életkorodat. És az életmód alatt nemcsak a táplálkozást és a mozgást értjük – ez is fontos, de nem az én asztalom. Az életmódhoz tartozik az is, hogy mennyire vagy nyitott, aktív – és hidd el, ez is nagy mértékben befolyásolja egészségedet.

Ha ugyanis kizárólag – az óhatatlanul jelentkező – testi panaszokra figyelsz, akkor előbb utóbb valóban meg is betegszel. Akkor „társadalmi életétedet” a háziorvosi vagy szakorvosi rendelők várószobájában éled, ahol testi panaszaidról, betegségeidről „társalogsz”. Ha így beszűkülsz, hogy szinte kizárólag egészségeddel – pontosabban a betegségek, és az öregedés tüneteivel foglalkozol, akkor paradox módon nem egészségesebbé, hanem betegebbé válsz. Nem beszélve arról, hogy elfecsérled mindazt, ami ezalatt örömet szerezhetne számodra, vagyis mindazt, amiért élni érdemes.

Pszichológiai korodról – vagyis arról, hogy mennyi idősnek érzed magad  – főként magad döntesz. Attól függ mennyire vagy nyitott, rugalmas, kíváncsi és aktív.

És ez független a szociológiai korodtól, vagyis attól, hogy mások (a társadalom) milyen idősnek tart. Persze rossz érzés, ha a lépcsőházban a szomszéd kislány – aki időközben ragyogó nővé serdült – lebácsiz és csókolommal köszön. Vagy ha az ifjabb klienseid, tanítványaid nehezen tudnak visszategezni. De ettől még nem vagy öreg. Legfeljebb annak látnak azok a fiatalok, akik negyven felett már mindenkit öregnek látnak.


Öregen boldognak szeretnék látszani, nem fiatalnak.

Milyen öreg akarsz lenni?

  • Harmonikus, produktív (aktív, érdeklődő, kíváncsi és tanulni vágyó)
  • Karosszék-típusú (tehetetlen, passzív, magának való)
  • Rászoruló (széthulló, bizonytalan, befolyásolható)
  • Függeszkedő (törődést igénylő, de kritizáló)
  • Áthárító (keserű, bizalmatlan, vádaskodó)
  • Diktatorikus (rámenős, erőszakos természetű)
  • Maga ellen forduló (öngyűlölő, önmagát hibáztató)

Az időskori életminőséged, jólléted kulcsa az egészség, a testi, lelki és szellemi aktivitás.


Készülsz rá?

Az időskorra való felkészülésnek sajnos nálunk nincsenek hagyományai. A nyugdíjazás egy komoly határvonal:

  • van aki várja,
  • van aki fél tőle,

de szinte senki nem készül rá. Pedig – átlagéletkor növekedésével ma már – legalább 10-20 évre, vagy még többre kell számítanunk, és terveznünk! Mennyire vagyunk tisztában azzal, hogy hogyan szeretnénk megöregedni? Lehet ezt tervezni? Vagy az egész csak úgy megtörténik velünk?

Megöregedni nehéz. Manapság különösen, hiszen korunkban társadalom a fiatalságnak csaknem abszolút értéket tulajdonít. Ha nem készülünk fel az öregségre, a nyugdíjas évekre, akkor váratlanul tör ránk, és egyszer csak azt vesszük észre, hogy az üresség kapujában találjuk magunkat.

Pedig az öregedés önmagában nem jó és nem rossz. Ahogy a fiatalság sem. Az öregedés egyszerűen csak VAN. Tulajdonképpen a születés pillanatától kezdve. És ki mondja meg, hogy már öreg vagy?

Mint a mottóban mondtuk, az öregedés nemcsak folyamat, hanem feladat is, amire idejekorán fel kell készülni. Aki teljesen beletemetkezik foglalkozásába, hivatásába, annak számára katasztrófa a nyugdíjazás. Aki egész életét családjának szentelte, annak szinte természeti csapás, ha gyerekei kirepülnek a házból. Az öregség közeledtével előre, tudatosan gondolkodnunk kell érdeklődési körünk bővítésén. Tudatosan végig kell gondolni:

  • Milyen lesz majd az életem, ha nem dolgozom, és a gyerekeim is elköltöznek otthonról?
  • Mi lesz az, ami új tartalmat adhat életemnek?
  • Hogyan őrizzem meg testi, lelki szellemi függetlenségemet?
  • Mi kell ahhoz, hogy ne legyek kiszolgáltatva, másokra utalva?

Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne kérhetnénk, vagy ne fogadhatnánk el segítséget mindabban, amire rászorulunk.


Milyen lehetőségeid vannak?

  • Részvétel a gazdasági életben (munkaerőpiacon, vagy azon kívül).
  • Részvétel a civil társadalomban.
  • Kulturális és/vagy sport tevékenység.
  • Élethosszig tanulás.
  • Aktív alkotó hobbi.
  • Társadalmi reintegrálódás, új közösségek keresése, beilleszkedés.

A sikeres öregedést elősegítő személyiség jellemzői

  • tevékeny, kezdeményező,
  • pozitív gondolkodás,
  • reális önismeret, pozitív önértékelés,
  • kellő önbizalom, önszeretet, öntisztelet,
  • jó kommunikációs, kapcsolati készségek,
  • jó kedély, humorérzék,
  • érzelmi-hangulati kiegyensúlyozottság,
  • érdeklődő, kíváncsi, tanulni vágyó,
  • saját magával és világával elégedett,
  • vágyak, képességek, lehetőségek egyensúlya,
  • személyesen megélt hit, spiritualitás.
  • célok kitűzésének és megvalósításának képessége
Ezeket a személyiségjegyeket tudjuk fejleszteni.
Ne hidd, hogy késő!

Ezen túlmenően a továbbiakon dolgozhatunk együtt
  • Tűrőképesség és megküzdő-képesség
  • Stressz-szint optimalizálás (a túl kevés se jó!)
  • Kommunikáció-fejlesztés (párkapcsolatodban, gyerekeddel)
  • Kapcsolati készség fejlesztés (új közösség, új barátok, új kapcsolatok)
  • Tanulás (élethosszig)!!!

 


Tanulni? Mit? Minek?

Először is számolj le azzal a tévhittel, hogy csak azzal érdemes foglalkozni, hogy csak annak van értelme, ami „hasznos”, aminek meghatározott célja van. Bátran tanulhatsz újat „céltalanul”, csak azért, mert érdekes, mert örömöt okoz.

 

 

  • Valószínű, hogy nem áll előttünk fényes művészi karrier, de attól még elkezdhetünk festeni, zenélni, agyagozni, vagy üveget festeni.
  • Nem fogsz új területen tudományos karriert befutni, de foglalkozhatsz történelemmel, filozófiával, csillagászattal vagy akár grafológiával vagy asztrológiával is.
  • Foglalkozhatsz mindazzal, ami eddig is érdekelt volna, de a munka, a család mellett nem jutott rá időd.
  • Ha új érdeklődést, új hobbit találsz, hasonló érdeklődésű rokon lelkekre, új barátokra is találhatsz.

Fiatal vagy Öreg?

  • Mindaddig fiatal maradsz, amíg kifelé fordulsz, nyitott vagy, kíváncsi a világra, az emberekre.
  • Viszont rendkívül gyorsan megöregszel, ha bezárkózol, és azt várod el, hogy mások foglalkozzanak veled.
  • Fiatal maradsz, amíg segíteni akarsz másoknak,
  • de megöregszel, ha azt várod, hogy mások segítsenek neked, rajtad.

Párkapcsolat idős korban

Párkapcsolatunk minden életkorban fontos, jelentősége a korral nem csökken, sőt, nő. És ahogy megöregedni nemcsak folyamat, hanem feladat is, együtt megöregedni gyönyörű szép, de annál nehezebb feladat.

  • Sok ember kezdi elhanyagolni magát ezekben az években.
  • A fiatalság elmúltával a testi vonzerőt, az erotikát, a szexualitást – tévesen – veszteséglistára teszik. Pedig korántsem kötelező, hogy a szex elmúljon.
  • S ha hanyatlik vagy gyengül is, a gyengédség, a bensőséges meghittség kaphat egyre nagyobb szerepet, s átsegíthet a nehézségeken.
  • De az is igen fontos, hogy továbbra is vonzók maradjunk egymás számára.
  • Ne hanyagoljuk el tehát magunkat, ápoljuk testünket, törődjünk továbbra is öltözködésünkkel. De vigyázzunk, ne váljon külsőnk ápolása, a fiatalság (látszatának) fenntartása életünk legfontosabb tartalmává.

Mindezekről beszélgethetünk.
Arról is, amiről a barátaiddal sem szoktál.
És bármi mással is foglalkozhatunk, amire – úgy érzed – szükséged van.